سارا ملکی دی ۹, ۱۴۰۲
این خودرو برقی چینی فناوری پیشرفته‌ای در دل خود دارد

[ad_1]

شرکت خودروسازیِ چینی JAC که فولکس واگن را به‌گفتن سهام‌دار مهم‌اش دارد، از اولین ماشین الکتریکی تجهیزبه باتری‌ سدیم-یونی با نام Yiwei رونمایی کرد. این ماشین از ژانویه ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) به بازار اراعه خواهد شد.

چون این باتری‌ها چگالی انرژی کمتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی دارند، برای خودروهای با اندازه بزرگ ایدئال نیستند، به همین علت Yiwei یک هاچ‌بک کوچک چهار در است.

فولکس واگن مالک ۷۵ درصد از سهام شرکت JAC Motors و این چنین ۵۰ درصد از سهام گروه خودروسازی JAG به‌حساب می‌آید و ۵۰ درصد دیگر سهام این شرکت متعلق به دولت چین است، به این علت انتظاری نیست که ناظر ورود آن به ایالات متحده باشیم.

بر پایه گزارشی از وب‌سایت تک‌اسپات، سبک طراحی این ماشین تازه نیست و در واقع نسخه ری‌برندشده‌ی خودوری Sehol E10X است. فولکس واگن در سال ۲۰۲۱ برند سِهول را به JAC اهدا کرد، اما JAC در اغاز سال جاری این نام را کنار گذاشت.

در ابتدا و در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۲)، JAC این ماشین را با نام Yiwei 3 همراه با باتری سدیم یونیِ ساخت شرکت باتری‌سازی Bejing HiNa معارفه کرد؛ اما در نهایت این ماشین در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۲) با باتری‌های لیتیوم یونی راهی بازار شد.

جک وعده داده است که خودروی جدیدش تا ژانویه‌ی ۲۰۲۴ (دی و بهمن ۱۴۰۲) با باتری‌های سدیمی تازه شرکت HiNa اراعه بشود. این باتری با ظرفیت ۲۵ کیلووات‌ساعت، در نزدیک به ۲۰ دقیقه تا مقدار ۸۰ درصد شارژ می‌بشود و برد حرکتی ۲۵۲ کیلومتر دارد. در مقام قیاس، این مقدار نزدیک به نیمی از ظرفیت و برد Yiwei 3 (به‌ترتیب ظرفیت ۵۱٫۵ کیلووات‌ساعت و برد حرکتی ۵۰۵ کیلومتر) است.

[ad_2]

منبع