سارا ملکی اسفند ۶, ۱۴۰۳
رضایت کاربران از سرعت اینترنت

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سمسون

مرکز افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس داده‌های گزارشی از دیدگاه‌های مردم درمورد خدمات الکترونیکی و اینترنتی دولت را انتشار کرده است. بر پایه این داده‌ها یک‌سوم کاربران اصلاً از شدت اینترنت خود راضی نیستند و ۸۰ درصد آن‌ها از فیلترشکن منفعت گیری می‌کنند.

مرکز افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس این نظرسنجی را در آذر سال ۱۴۰۳ انجام داده و ۱۱۰۰ سوال‌نامه را به‌صورت تلفنی گردآوری کرده است و مقصد آن سنجش دیدگاه و منفعت گیری مردم از خدمت الکترونیکی و اینترنتی دولت بوده است.

بر پایه داده‌های این گزارش حدوداً یک‌سوم کاربران (۳۴٫۵ درصد) اصلاً از شدت اینترنت خود راضی نیستند. این چنین ۴۳٫۲ درصد به مقدار کم و ۲۲٫۲ درصد تا حد زیاد یا زیاد بسیاری از شدت اینترنت رضایت دارند. به نظر می‌رسد بر پایه داده‌های به‌دست‌آمده با افزایش متوسط هزینه ماهانه خانوار، نارضایتی از شدت اینترنت زیاد تر می‌بشود.

این گزارش مشخص می کند ۱۷٫۹ درصد از کاربران که در محدوده محل سکونتشان همیشه اینترنت در دسترس است، از شدت آن رضایت دارند و ۱۵ درصد از کاربرانی که همیشه به اینترنت دسترسی دارند، اصلاً از شدت آن راضی نیستند.

سنجش دیدگاه مردم درمورد خدمات اینترنتی دولت مشخص می کند ۴۹٫۴ درصد از کاربران اینترنت از فیلترشکن رایگان و ۳۰٫۳ درصد از فیلترشکن پولی منفعت گیری می‌کنند. ۱۸٫۹ درصد کاربران اینترنت هم اظهار کرده‌اند اصلاً از فیلترشکن منفعت گیری نمی‌کنند. بر پایه داده‌های این گزارش با افزایش سن، منفعت گیری نکردن از فیلترشکن هم زیاد تر می‌بشود و ساکنان روستاها در قیاس با شهرنشینان کمتر از فیلترشکن منفعت گیری می‌کنند.

۲۶٫۷ درصد جواب‌دهندگان این نظرسنجی در جواب به سوال «به نظر شما دولت آقای پزشکیان چه مقدار می‌تواند فیلترینگ و محدودیت‌ شبکه‌های اجتماعی را از بین بردن کند؟» گمان این نوشته را کم دانسته‌اند. با این حال ۳۱٫۷ درصد از کاربران اینترنت باور دارند دولت چهاردهم تا حد «زیاد یا زیاد بسیاری» می‌تواند محدودیت شبکه‌های اجتماعی را رفع کند.

توانایی کاربران در منفعت گیری از خدمات دولت

آمارهای گزارش مرکز پژوهش‌ها مشخص می کند ۵۹٫۲ درصد جواب‌دهنده‌ها کارهای اداری و دولتی خود را به‌صورت حضوری انجام خواهند داد و ۳۰٫۱ درصد آن‌ها این خدمات را به‌صورت اینترنتی انجام خواهند داد. ۱۰٫۲ درصد از افراد هم از دیگران می‌خواهند تا این کارها را برای آن‌ها انجام بدهند. بر پایه داده‌ها افرادی که تحصیلات زیردیپلم دارند زیاد تر از دیگر افراد به‌صورت حضوری به ادارات مراجعه می‌کنند و افرادی که تحصیلات دانشگاهی دارند، کارهای اداری خود را زیاد تر به‌صورت اینترنتی انجام خواهند داد.

۳۸٫۹ جواب‌دهنده‌ها در جواب به سؤالی درمورد توانایی و توانایی‌های ملزوم برای انجام کارهای اداری به‌صورت اینترنتی، توانایی خود را کم برسی کرده‌اند و ۱۱٫۸ درصد اظهار کرده‌اند اصلاً توانایی این کار را ندارند. علاوه بر این، ۴۴٫۸ درصد مردم پیچیدگی انجام کارهای اداری به‌صورت اینترنتی را کم می‌دانند و ۴۰٫۶ درصد این نوشته را «زیاد یا زیاد زیاد» گفتن کرده‌اند.

چالش‌های دفاتر خدمات الکترونیکی

داده‌های گزارش مرکز افکارسنجی ملت مشخص می کند مشخص می کند ۷۲٫۶ درصد از مراجعه‌کنندگان به یکی از دفاتر پلیس +۱۰، پیشخوان دولت، پیشخوان قوه قضائیه یا خدمات الکترونیک شهر گفتن کرده کرده‌اند که با کندی و قطع شدن سیستم‌ها روبه رو شده‌اند. علاوه بر این ۶۷۳۹ درصد از آن‌ها با خواست کپی از مدارک هویتی خود روبه رو شده‌اند.

 متن کامل گزارش مرکز افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس را اینجا بخوانید.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات فناوری

مقالات آموزشی

مقالات سلامتی

[ad_2]