[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سمسون
ویرایشگر عکس رایگان و متنباز گیمپ (GIMP)، بعداز گذشت هفت سال از آخرین بهروزرسانی بزرگش (نسخهی ۲٫۱۰)، سرانجام نسخهی ۳٫۰ را انتشار کرد. این نسخه علاوهبر رابط کاربری جدیدتر، امکانات تازهای همانند افکتهای لایهای غیرمخرب و حمایتبهتر از فرمتهای گوناگون فایل و بهبودهایی در روال کار را برای کاربران به ارمغان میآورد.
به حرف هایی تیم گیمپ، منفعتگیری از کتابخانهی رابط گرافیکی GTK3 علتمقیاسپذیری بهتر رابط کاربری در نمایشگرهای وضوح بالا (Hi-DPI) میبشود و مشکلات رایج نسخههای قبلی در این عرصه را رفع میکند. از دیگر تغییرات مهم در رابط کاربری میتوان به ناوبری روانتر بین پنجرههای شناور با چرخ موس، بهینهسازی حالت تاریک و گزینهای برای افت نمودهای حرکتی و انیمیشنها اشاره کرد.
افزونبر این، گیمپ اکنون بهصورت بومی روی پروتکل Wayland اجرا میبشود؛ اما هم چنان از پروتکل قدیمی X11 حمایتمیکند. بهلطف این تحول، نسخهی تازه سازگاری بهتری با قلمهای گرافیکی دارد.
یکی از ویژگیهای تازه گیمپ ۳٫۰، افکتهای لایهای غیرمخرب (Non-destructive Layer Effects) است که به کاربران اجازه میدهد تا بدون تحول دائمی در عکس مهم، تنظیمات دلخواه را اعمال کنند. این چنین، مدیریت رنگ بهبود و دقت فرایندهای مرتبط با رنگ افزایش اشکار کرده است. حمایتاز انواع فایلها نیز گسترش یافته و علتشده است تا گیمپ با فرمتهای متنوعتری سازگار باشد. ابزارهای نوشتاری نیز دقیقتر و کاربردیتر شدهاند و کیفیت نمایش متن را بهبود دادهاند.

ویژگیهای مهم همانند لایهها (Layers) و کانالها (Channels) و مسیرها (Paths) نیز بهینه شدهاند تا دسترسی به ابزارها و مدیریت پروژهها سریع تر و آسانتر باشد. از دیگر امکانات تازه میتوان به ویژگی Off-Canvas Editing اشاره کرد که زمان کار با ابزارهای نقاشی، بوم را بهصورت خودکار گسترش میدهد. علاوهبر این، شخصیت نمادین گیمپ، ویلبر (Wilber) بازطراحی شده است.
مقالههای مرتبط:
تیم گسترشی گیمپ اظهار کرده است که ازاینبعد بهروزرسانیها را در بازههای وقتی مختصرتر اراعه خواهد داد. درحالیکه نسخهی ۱.X هشت سال و نسخهی ۲.X نزدیک به دو دهه بهگفتن استاندارد باقی ماندند، در نسخهی ۳.X قرار است چرخهی انتشار کردن سریع تر باشد. انتظار میرود نسخهی بعدی، یعنی گیمپ ۳٫۲، در یک سال آینده انتشار بشود.
دسته بندی مطالب
[ad_2]
