[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی سمسون
بانیمد در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با همکاری برند جینوست اغاز کرد. طی سالهای قبل، این مجموعه با تکیه بر مدل کسبوکار خود توانسته از فراز و نشیبهای صنعت مد عبور کرده و جایگاه اختصاصیای در بازار آنلاین پوشاک ایران به دست آورد. به حرف های، قائممقام مدیرعامل بانیمد، ساختن یک توانایی خوب برای کاربر برتری مهم این پلتفرم است. امروزه بانیمد با بیشتر از هزار برند ایرانی همکاری دارد.
در طول سالهای قبل، برندهای مختلفی تلاش کردند داخل صنعت مد شوند؛ اما برخی از آنها نتوانستند در این بازار دوام بیاورند و به فعالیت خود ادامه دهند. مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد در او مباحثه با زومیت، درمورد چالشهای این صنعت میگوید:
مدل کسبوکار در صنعت مد، بهاختصاصی در حوزه فست فشن (Fast fashion)، نقشی اساسی ایفا میکند؛ چرا که این نوع از کسبوکارها مبتنی بر ترند می باشند. کارکرد فست فشن به این صورت است که شما محصولی را تشکیل میکنید و بعد از دریافت بازخورد، باید بهشدت انتظارات مشتری را برآورده کنید. اجرای صحیح این فرایند، نقش مهمی در پیروزی کسبوکارها دارد.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
کسبوکارهای این حوزه باید در مسیر شخصیسازی و سلیقه کاربر حرکت کنند. مظاهری معتقد است: «امروزه پلتفرمهای مد فقط برای فروش آنلاین لباس نیستند، بلکه ساختن یک توانایی خوب برای مشتری اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که این محصولات جزو کالاهای الزامی نیستند و افراد خرید خود را زیاد تر بر پایه علاقه و شوق انجام خواهند داد. به این علت، باید برای کاربر تواناییای خوشایند خلق کرد. امروزه در اروپا و آمریکا، قسمت قابلتوجهی از فرایند خرید بر همین قضیه متمرکز شده است.»
امروزه پلتفرمهای مد فقط برای فروش آنلاین لباس نیستند، بلکه ساختن یک توانایی خوب برای مشتری اهمیت بیشتری دارد
به حرف های مظاهری، بانیمد نیز در تلاش است تا در راستای تشکیل تواناییای مطلوب برای کاربران خود حرکت کند:
ما در بانیمد تلاش میکنیم یک توانایی خوب بسازیم و بتوانیم با ترقی سطح خدمات خود به نیازمندیهای کاربران جواب دهیم. ما تنها پلتفرمی هستیم که در حوزه مد، امکان معاوضه همزمان را فراهم کردهایم تا اگر کاربر از سایز یا رنگ کالا رضایت نداشت، بتواند همزمان خواست معاوضه را ثبت و پیگیری کند.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
عدم مطمعن به خرید آنلاین، یکی از مهمترین چالشهای فروش آنلاین پوشاک به حساب می اید. به حرف های قائممقام مدیرعامل بانیمد، مردم چین نزدیک به ۷۰ درصد از خریدهای خود را بهصورت آنلاین انجام خواهند داد و رسیدن به این عدد نیازمند زیرساخت مناسب و اعتمادسازی است.
در ایران، به جز فروش از طریق شبکههای اجتماعی، تنها بین ۱.۵ تا ۲ درصد از پوشاک بهصورت آنلاین به فروش میرسد
در سال ۲۰۱۹، سهم بازار مد نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است. این عدد در سال قبل به ۸۰۰ میلیارد دلار رسید و برآورد شده است که تا سال ۲۰۳۰، سهم این بازار به ۱.۵ تریلیون دلار برسد. ایران فاصله زیاد بسیاری با این عدد دارد. قائممقام بانیمد علت این فاصله را نبوده است بازیگران جدی میداند و معتقد است که ورود بازیگران خارجی میتواند جهت رشد سهم ایران از این بازار بشود.
او درمورد قیاس فروش آنلاین و حضوری پوشاک میگوید: «حداکثر سهم فروش آنلاین پوشاک، ۷۰ درصد است. در ایران، به جز فروش از طریق شبکههای اجتماعی، تنها بین ۱.۵ تا ۲ درصد از پوشاک بهصورت آنلاین به فروش میرسد و ما در این بین با فاصله قابلتوجهی از دیگر پلتفرمها جلوتر هستیم.»
بانیمد در رویدادهایی همانند بلکفرایدی، رشد سه برابری در تعداد خواست و پنج برابری در مبلغ را توانایی میکند. مظاهری با اشاره به این نوشته، درمورد سطح سرویسدهی بانیمد میگوید:
ما همیشه تلاش میکنیم با اراعه سطح سرویسدهی مناسب، شرایطی را فراهم کنیم که کاربر از خرید خود رضایت داشته باشد؛ ولی ما تا این مدت نتوانستهایم سرویسهای خود را به کاربران معارفه کنیم و برخی از آنها از امکان معاوضه و مرجوع کردن کالا در خرید آنلاین خبر ندارند.
– مجید مظاهری، قائممقام مدیرعامل بانیمد
برخی از پلتفرمهای آنلاین پوشاک بعد از خروج برندهای خارجی از ایران، کم شدن شدیدی را توانایی کردند
در سالهای قبل، برخی از پلتفرمهای آنلاین پوشاک بعد از خروج برندهای خارجی از ایران دچار کم شدن شدیدی شدند؛ اما بانیمد از جمله کسبوکارهایی می بود که توانست روال رشد خود را نگه داری کند. به حرف های او، بانیمد امروزه با بیشتر از هزار برند ایرانی همکاری دارد: «اکنون، بیشتر از هزار برند ایرانی در بانیمد فعالیت میکنند. دسته اول شامل برندهایی میبشود که در سطح عموم جامعه شناختهشده می باشند. دسته دوم، برندهایی می باشند که تا این مدت چندان شناختهشده نیستند؛ اما آینده روشنی اینده دارند، چرا که از سیاست و ساختار شعبههای یکپارچهای برخوردارند.»
با این وجود، برندهای شناختهشدهای نیز می باشند که تا این مدت در بانیمد وجود ندارند. قائممقام مدیرعامل بانیمد درمورد این برندها میگوید: «آنچه که ملزوم بوده است داخل بانیمد وجود دارد. در این صنعت، امکان پذیر چند برند در سبک خواصی فعالیت کنند و آن دسته از برندهایی که در بانی مد وجود ندارند؛ جز برتریهای بعدی ما قرار دارند. در کل، برندهای مهم ایرانی در بانیمد فعالیت میکنند و برنامه داریم که همین چند برند باقیمانده هم به پلتفرم اضافه کنیم.»
دسته بندی مطالب
[ad_2]
